Elton John se nedávno rozloučil s kariérou a odešel do důchodu. Jednou ze zastávek byla i Praha. Rozloučení to bylo fenomenální a fanoušci si užili ještě tečku v podobě biografického snímku Rocketman. Rozhodně se nevyhnula srovnávání s Bohemian Rhapsody, která bodovala nejenom u diváků, ale i na Oscarech. Soupeř je to opravdu plnohodnotný. Hlavně díky hlavnímu protagonistovi Taronovi Egertonovi, který překvapil hlavně autentickým zpěvem.
Oba snímky mají dost společného, ve zpracování se ovšem výrazně liší, přestože oba vypráví příběhy dvou zásadních britských hudebních ikon. Rocketman je fantazijní muzikál, ale jestli někdo čekal, že bude přikrášlovat či zjemňovat historii pomocí fantazy prvků, tak je nakonec mnohem realističtější než jeho předchůdce.
Zásadním styčným bodem obou děl je režisér Dexter Fletcher. Snímek o Mercurym pouze dokončoval, ale jeho rukopis je rozpoznatelný. V Rocketmanovi se vyřádil více, nehlídali ho totiž producenti.
Sex, drogy a rock’n‘roll

V Bohemian Rhapsody to byli dva zbývající členové Queen – Brian May a Roger Taylor, kteří zásadně zasahovali do děje. Hlavně svoje postavy vyobrazili v tom nejlepším světle. Přestože se Elton John také stal producentem, scénáristovi i režisérovi nechal volnou ruku. Diváci se tak mohou těšit na všechny eskapády fenomenálního skladatele a pianisty – nefungující vztahy s rodiči, milostná zklamání, sex, fingované vztahy s ženami, závislosti na drogách a alkoholu i pokus o sebevraždu.
Oba filmy také demonstrují, jak těžké to měli homosexuálové v době, kdy společnost ještě zdaleka nebyla tak benevolentní jako dnes. Elton se s předsudky potýkal mnohem dříve než Freddie.
Důležitou postavou v obou filmech je také manažer John Reid (Richard Madden). V Rocketmanovi dokonce jednou z hlavních. Zatímco u Queenů se jen mihl a ze scény odešel ve smyšlené scéně, kdy ho Freddie vykopl z kapely, v Eltonově životě má mnohem zásadnější roli. Dostal ho na vrchol, ale i na dno. Byl totiž nejenom jeho manažer, ale také milenec.

Střet dvou Eltonů a smíření
Rocketman je mnohem dynamičtější a svéráznější počin. Rámcuje ho skupinová protidrogová a protialkoholní terapie, ke které se děj neustále vrací. Zpěvák vzpomíná a vyrovnává se s minulostí. Během těchto scén spolu bojují jeho dvě já – stydlivý, nejistý chlapec, kterého rodiče nezahrnuli láskou, a extravagantní bohém. Ty se nakonec smíří.
Skoro až kýčovitě mohou na někoho působit muzikálové scény, které jsou asi třikrát vyhnané do extrému. Zároveň ale nijak nenarušují rámec příběhu a narativ. Spíše působí dramaticky a do děje pasují textem i pohyby. Například když se Elton začne vznášet nad pianem a diváci ho v kotli následují. Nebo když se pokusí spáchat sebevraždu a personál záchranky ho převleče do kostýmu a odveze na jeviště.

Chybí fenomenální finále
Rocketmanovi lze vytknout snad jen fakt, že mu chybí zásadní finále, podobné jako v Bohemian Rhapsody Live Aid, samozřejmě umocněné tím, že už Mercury nežije. Elton John sice v roce 2021 odejde do důchodu, ale pořád je tu naděje, že ještě někdy živě vystoupí. Přesto je film o něm dostatečně silný. Zpěvák se v něm vyrovnává se všemi vzlety i pády, příběhy písní a oslava tvorby jde trošku stranou. Zásadní je ovšem poděkování dlouholetému parťákovi – textaři Berniemu Taupinovi, kterého ztvárnil Jamie Bell.
Biografie o Eltonovi je ještě v něčem jedinečná. Herec Taron Egerton totiž odzpíval všechny pěvecké party své role, čímž Ramiho Maleka „nakopal zadek“.
Hodnocení: 90 %
Recenze vznikla pro hudební magazín Headliner.
Ústřední píseň k filmu Rocketman získala Oscara.